Alarmant! Ce efect are sărăcia asupra dezvoltării cerebrale a copiilor

sărăcie1

Copiii familiilor sarace prezinta schimbari structurale ale creierului care ar putea explica dificultatile lor la invatatura – este concluzia unui studiu realizat de o echipa de cercetatori americani de la Universitatea Wisconsin-Madison (Statele Unite) si publicat in JAMA Pediatrics, relateaza Agerpres.

Venitul scazut al unei familii ar putea influenta dezvoltarea cerebrala a copiilor, spun cercetatorii citati de futura-sciences.com. Ei au analizat 823 de clisee realizate prin imagistica cu rezonanta magnetica (IRM) pe 389 de copii si adolescenti cu varste cuprinse intre patru si 22 de ani. Strangerea datelor a inceput in noiembrie 2001 si s-a incheiat in august 2007, participantii fiind selectionati in functie de factori susceptibili sa afecteze negativ dezvoltarea creierului.

“Copiii proveniti din familiile aflate sub pragul de saracie federal prezentau o dezvoltare atipica a catorva zone ale creierului, printre care materia cenusie, lobul frontal, lobul temporal si hipocampul”, arata cercetatorii.

Rezultatele au pus in evidenta faptul ca volumele regionale de materie cenusie ale acestor copii erau cu 8-10% sub norma de dezvoltare, cu consecinte asupra reusitei scolare. Ei au obtinut in medie cu 4-7 puncte mai putin la teste decat copiii familiilor mai instarite. Explicatia ar putea fi ca hipocampul apartine sistemului limbic (complex de integrare a informatiilor somatice vegetative si olfactive, intervenind in adaptarea comportamentului primar – nutritie, reproducere, in activitatea emotionala) si joaca un rol central in memorie.

“Studiul nostru sugereaza ca structurile cerebrale specifice invatarii sunt vulnerabile la conditiile de mediu legate de saracie, cum ar fi stresul, lipsa de stimulare si problemele de nutritie. Se pare ca potentialul de reusita scolara al copiilor este redus din cea mai frageda copilarie de aceste circumstante. Dezvoltarea regiunilor cerebrale examinate in acest studiu ar fi astfel influentata de mediul copilului. Aceste observatii ar trebui sa duca la elaborarea unor initiative de politica publica destinate sa amelioreze si sa reduca disparitatile intre familii, pentru a modifica legatura dintre saracie, dificultatile intampinate in procesul cognitiv al copilului si reusita scolara”, explica autorii studiului.

sursa: medlive.hotnews.ro

loading...
loading...

You may also like...

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *