O moarte misterioasă! Cum a dispărut inginerului german Rudolf Diesel, celebrul inventator al motorului care îi poartă numele

diesel

Acum 103 ani, la 29 septembrie 1913, inginerul german Rudolf  Diesel, inventatorul motorului care îi poartă numele, a dispărut în apele Atlanticului.

Oricât de poluant sau de criticat ar fi, motorul Diesel este unul dintre cele mai eficiente din întreaga istorie a tehnicii.

Dispariţia inventatorului Rudolf  Diesel, la data de 29 septembrie 1913, nu a fost elucidată nici până în ziua de azi. Inginerul Diesel se afla la bordul navei cu aburi Dresden, sub pavilion german, care plecase din oraşul belgian Antwerp şi urma să ajungă în portul britanic Harwick.

Pe timpul nopţii de 28 spre 29 septembrie 1913, inginerul german a dispărut de la bordul vasului. În cabina lui Diesel nu a fost găsit niciun bilet referitor la vreo intenţie de sinucidere, dar nici indicii despre intrarea unei persoane străine. Totuşi, ancheta oficială a decis că Diesel s-ar fi sinucis, aruncându-se în apele Canalului Mânecii.

După aproape două săptămâni, la data de 10 octombrie, un marinar belgian aflat la bordul unei alte nave a văzut un cadavru plutind în apele mării. Corpul neînsufleţit era imposibil de recunoscut, dar s-a presupus că acesta ar fi fost al lui Diesel.

Inginerul german a dispărut după ce brevetase, la data de 28 februarie 1892, motorul cu aprindere prin compresiune, aşa – numitul motor Diesel.

Acesta s-a impus rapid, datorită celor două mari avantaje: simplitatea şi eficienţa energetică. Motorul Diesel nu are sistem de aprindere prin scânteie (necesar la motoarele Otto) şi are un randament foarte bun. La momentul inventării motorului Diesel, industria şi transporturile utilizau în principal motoare cu aburi, care pierdeau 90 la sută din energia combustibilului consumat.

Motorul Diesel pierdea numai un sfert din energia consumată. În anul 1912, cu un an înaintea dispariţiei inventatorului, în lume funcţionau peste 70.000 de motoare Diesel. Cele mai multe erau utilizate în fabrici precum şi pentru generatoarele de curent electric. Se întrevedea însă potenţialul acestora în domeniul transporturilor feroviare, precum şi al navigaţiei.

În 1913, în momentul dispariţiei, Diesel dorea să ajungă în Anglia, pentru a negocia posibilitatea de  a instala motoare Diesel pe submarinele britanice.

Imediat după ce i-a fost declarată moartea , presa a lansat o serie de speculaţii. “Inventatorul a fost aruncat în mare pentru a-l împiedica să vândă patentul către guvernul britanic”, a fost una dintre ipoteze. “Ucis de agenţii marilor trusturi din industria petrolului”, sugera, în schimb, o altă publicaţie.

Varianta oficială, oricât de neconvingătoare ar fi, a rămas aceea că Rudolf  Diesel,  inventator de succes, tatăl a trei copii, s-a sinucis la vârsta de 55 de ani.

sursa: romanialibera.ro

loading...
loading...

You may also like...

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *